Vad krävs för att få resultat?

Februari börjar närma sig sitt slut och för en del innebär det att den regelbundna träningen som genomförts sedan nyår även den börjar gå mot sitt slut. För dem blev det ingen smalare midja, synlig tvättbräda eller nya personliga rekord inom uthållighet och styrka i år heller. Det är extra konstigt att det inte blev något resultat eftersom det har skrivits på löpsedlarna att det bara ska ta 4 veckor att nå sin toppform och nu har många varit aktiva i snart 8 veckor, men toppformen ser ut att vänta. Innerst inne tror jag att alla vet att man ”måste göra en livsstilsförändring” för att få några resultat, men man kunde ju hoppats att man skulle se lite effekt efter 4 veckor.

För några år sedan spenderade jag en höst i Ottawa, Kanada för att utvecklas som hockeyspelare vid University of Ottawa. För att få spela i laget på universitet krävdes det så klart att jag studerade samtidigt och valet föll på att läsa spanska, franska och tyska. I omklädningsrummet pratade hälften av spelarna franska, men trots det och min studier är det inte många franska ord som finns kvar idag. Däremot finns ett ord kvar som har jag tagit vara på. Gagner. I den fransk-engelska ordlistan översätts gagner till to earn, to win, to gain och to reach vilket stämde väl in på mina tankar om vad som krävs för att lyckas med sin träning. Du kommer alltid få det du förtjänar inom träning. Om du tränar och äter hyfsat kommer du att få hyfsade resultat. Om tränar och äter bra kommer du att få bra resultat.

Oavsett om du är igång med din träning och vill ta nästa steg eller om du är i startgroparna tror jag att det viktigaste är att du ser till att ta ett steg i rätt riktning varje dag. Allt är hela tiden i rörelse. Jorden snurrar, tiden går och vi blir äldre. Det är lätt att tro att man kan stå kvar på samma ställe (samma styrka, kondition, kroppssammansättning) om man inte gör något, men om du inte aktivt tar ett steg framåt tar du automatiskt ett steg bakåt. Om du exempelvis bestämmer dig på söndagen att du vill tappa några kilo och vill komma i bättre form till sommaren genom att börja träna och äta bättre. Genom träning och bättre val tar du ett steg närmare ditt mål under måndagen, tisdagen, onsdagen och torsdagen. På fredag är det ju ändå helg så det är vilodag från träning och fredagsmys de luxe. På lördagen är det fest på kvällen och då kan man lika gärna äta snabbmat på lunchen eftersom festen ändå kommer att förstöra träningen. På söndag är det vilodag på riktigt efter kvällens festligheter och vem orkar laga lunch och middag en söndag?

För den som är uppmärksam och läst ända hit inser nu att de 4 framsteg som inledde veckan inte har så stor effekt när du tagit 3 steg bakåt under fredag, lördag och söndagen. Totalt sett över veckan har du tagit 1 steg närmare ditt mål istället för att ta 7 steg närmare. Du bestämmer så klart själv vilken takt du vill uppnå dina resultat och det ryktas om att sommaren 2018 kommer att bli helt okej, så varför inte vara redo till dess?

Om du däremot är intresserad av att nå dina mål snabbare, så tveka inte att höra av dig till mig om du är osäker på hur du tar nästa steg. Just nu har Gagner Träning 2 pass per vecka som fokuserar på fettförbränning och varje vecka hjälper jag fler personer att hitta en bättre balans i kosten för att minska fettprocent och få bättre träningsresultat med hjälp av Herbalifes produkter. Nästa pass är imorgon kl. 10.00-11.00 och mer info om passet finns i kalendern. Personliga analyser av kroppssammansättning och att hitta bättre balans i kosten bokas här!

Kommentera gärna: