Gruppträning med fokus på fettförbränning

På Gagner Tränings gruppträningspass med fokus på fettförbränning utgår vi från Tabata inspirerade intervaller för att öka träningsintensiteten. Tabata intervallerna kommer ursprungligen från det japanska skridskolandslaget där intervallerna användes för att förbättra deras aeroba och anaeroba kapacitet, vilket är kroppens förmåga att producera energi med respektive utan tillgång till syre. Den aeroba kapaciteten (syreupptagningsförmågan) är den man vanligtvis tänker på när man pratar om kondition och är framför allt viktig vid långa träningspass och tävlingar inom cykel, löpning och skidåkning. När du tränar eller tävlar med högintensitet kan det göra att syret inte räcker till för att skapa energi i musklerna vilket gör att det anaeroba systemet bidrar allt mer. När energin till musklerna produceras utan syre ökar bildningen av mjölksyra vilket gör att du inte orkar hålla kvar den höga intensiteten allt för länge. Beroende på vad du har för mål med träningen och vilken träningsperiod du är inne i, kan du anpassa träningen för att fokusera något av de olika systemen för att förbättra din prestationsförmåga. Träningsprogrammet som genomfördes av det japanska skridskolandslaget visade att 8 intervaller á 20 sekunder med 10 sekunders vila, förbättrade det aeroba systemet med 14% och det anaeroba systemet med 28% efter 4 pass/vecka under 6 veckor.

Tänk på att de ursprungliga Tabata intervallerna endast innehöll en ”Tabata”, vilket innebär att hela den dagens träning bestod av 10 minuters uppvärmning och 4 minuter intervaller. Träningen genomfördes på 170% av den maximala syreupptagningförmågan (det aeroba systemet) vilket innebär att det anaeroba systemet bidrog med en stor del av energiproduktionen. Deras träning genomfördes på en motionscykel vilket gjorde att de kunde ta ut sig maximalt och när de inte längre orkade hålla tillräckligt hög hastighet på cykeln så avbröts träningen för dagen. För att få ut maximal effekt av träningen gäller det alltså att ta i så mycket du orkar vid varje övning och försöka återhämta dig så mycket som möjligt på de 10 sekunder du får vila mellan varje intervall.

Överallt kan man läsa om hur Tabata träning används för att öka fettförbränning och minska fettprocenten, men det har än så länge inte gjorts några studier på Tabata intervallernas effekt på fettförbränningen. Däremot finns det mängder av bevis från människor som använt Tabata inspirerade intervaller för att komma i bättre form både på nätet och på nära håll. Under hösten har vi fått många bra resultat från vår Tabata träning på Lifestyle Factory i Katrineholm där Tabata träningen i kombination med bättre kostvanor har lett till lägre fettprocent och synliga resultat redan efter 6-8 veckor. Där har träningen genomförts på måndagar och torsdagar med kroppsvikten som motstånd och vi vet nu vilka övningar som ger bäst effekt! Om du inte har varit med oss och tränat är det dags att passa på då dessa pass är gratis att vara med på! I lördags genomfördes det första gruppträningspasset med fokus på fettförbränning där vi använder Tabata inspirerad träning med redskap. Med hjälp av redskapen kan vi göra träningen ännu mer effektiv och få bättre resultat för att minska fettprocenten. Under passet hjälper jag dig att hitta rätt teknik i alla övningarna för att du ska få ut så mycket som möjligt av träningen. Denna träning kostar 60 kr/pass fram till jul och kommer därefter att kosta från 75 kr/pass så passa på att komma i bättre form redan innan jul. I träningen ingår scanning en gång/vecka för att se till att du får det resultat du är ute efter!

Kommentera gärna: