Effektivaste träningen för att öka fettförbränningen?

Många som tränar eller vill komma igång med sin träning är ute efter att bränna fett för att komma i bättre form och se bättre ut. Samtidigt är det många som tränar fel vilket gör att de inte får de resultat de är ute efter. I det här inlägget tänkte jag förklara och ge tips på hur du kan träna för att öka din fettförbränning och hur du snabbast får resultat.

Har du någon gång hört någon som börjat med morgonpromenader innan frukost för att öka fettförbränningen? Teorin bygger på att nattens fasta har tömt kroppens kolhydratlager, vilket leder till att kroppen använder fett som bränslekälla istället. I praktiken har det visat sig att det inte är någon skillnad på fettförbränningen om du äter eller inte äter frukost de första 80-90 minuterna av din promenad. Men om du planerar att gå en längre promenad än 90 minuter innan frukost kommer du att få bättre effekt på fettförbränning än om du har ätit frukost innan. Slutsatsen vi kan dra utifrån detta är att en morgonpromenad innan frukost kan vara en del av en hälsosam aktiv livsstil, men inte det effektivaste sättet att öka din fettförbränning.

 

Det görs allt mer forskning på olika typer av träning för att hitta det effektivaste sättet att öka fettförbränningen och förbättra hälsan. I en studie från 2011 jämfördes högintensiv intervall träning (HIIT) med medelintensiv kontinuerlig träning där deltagarna delades in två grupper som tränade 3 pass/vecka under 6 veckor. HIIT gruppen genomförde 4-6 sprinter på 30 sekunder på löpband i maxfart och vilade 4 minuter mellan varje sprint. Den kontinuerliga träningsgruppen genomförde 30-60 minuter i medelintensivt kontinuerligt tempo på löpbandet. Efter 6 veckor hade HIIT minskat 1,7 kg fettmassa och den kontinuerliga träningsgruppen hade minskat 0,8 kg fettmassa. HIIT gruppen gick ner mer i fettmassa trots att deras totala träningstid för 6 veckor bara var hälften av den medelintensiva gruppens träningstid. Den här studien visar att högintensiv träning är effektivare för att minska fettmassa jämfört med medelintensiv träning.

För att öka sin fettförbränning gäller det att öka intensiteten, vilket ser enklare ut på pappret än det är i verkligheten. Det krävs ganska hög motivation för att kunna ta ut sig till max på egen hand, men om du tränar tillsammans med andra är det lättare att pusha sig själv lite mer än om du tränar själv. Om du är intresserad av att öka din förbränning och minska din fett% är det ett perfekt tillfälle för dig att vara med på Gagner Tränings Gruppträning som startar nu i december. Vi kommer att köra 2 pass i veckan med fokus på att öka fettförbränningen med högintensiv träning i cirkelform. Programmet innehåll de effektivaste redskapen för att träna högintensivt, bland annat: rep, kettlebell, släde, TRX och medicinbollar. Du behöver inte ha några förkunskaper och även om träningsprogrammet är högintensivt kan alla övningar anpassas utifrån din egen träningsnivå. Första passet är nu på lördag den 3/12 kl. 10.00-11.00. Kostnad 60 kr, kontakta mig för mer info!

Kommentera gärna: